Kauri Coast

14 april 2023 - Kauri, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we een ommetje gemaakt naar de Kauri coast aan de westkant van Northland. Via Kawakawa zijn we naar Opononi gereden. Dit is een heel klein plaatsje aan de kust waar je nog wel wat te eten en te drinken kan kopen. Daarna kom je tot Dargaville ( ca. 92 km) niets meer tegen. De weg door het binnenland naar Opononi gaat door de bergen en daarna naar Dargaville langs de kust en door het Kauri forest. Dit is overigens ook een weg met heel veel bochten. Het is een prachtige, maar ook heel lange route, want in totaal hebben we 280 km gereden.
Even na Opononi hebben we een stop gemaakt bij de oudste en grootste kauriboom van Nieuw Zeeland en heet TANE MAHUTA. (vrij vertaald “Heer van het Woud”. Ze is liefst 51,5 meter lang en heeft een omtrek van 13,8 meter. De boom is meer dan 2000 jaar en bovendien één van de oudere bomen ter wereld.  Deze boom wordt beschermd en voor deze oudste boom hebben ze een speciaal voetpad aangelegd en poortjes waar je je schoenen moet vegen en ontsmetten voordat je mag doorlopen. De reden is dat de boom bedreigd wordt door een schimmel en alle geliefde Kauri-bomen in Nieuw Zeeland dreigt uit te roeien. Er is nog steeds geen genezing gevonden. We hadden daarna nog willen wandelen in het bos, maar veel wandelpaden zijn gesloten. Zal nog wel een gevolg zijn van de storm. Op de weg terug zijn we nog even gestopt in Dargaville om wat te drinken, het was na 3 uur, dus bijna alles was dicht.Op de camping aangekomen kwamen er weer donkere wolken en ja, weer een buitje. Gelukkig was het vandaag onderweg zonnig, dus een goede keuze. 🌞