Tongariro NP

3 april 2023 - Whakapapa Village, Nieuw-Zeeland

Via de Highway 4 zijn we naar Whakapapa in het Tongariro National park gereden. Het was een mooie route met mooie uitzichten. Ook hier werd op verschillende plekken aan de weg gewerkt en moesten we af en toe voor een stoplicht wachten als er maar over 1 wegdek auto’s konden rijden. Rond het middaguur waren we in Whakapapa village. Een village is het niet echt met maar 1 hotel, een informatiecentrum en een camping. Misschien dat er in het winterseizoen iets meer is, want dit is ook een skigebied.
Met de gondola zijn we de Mount Ruapehu, de hoogste berg van Nieuw Zeeland, opgegaan. Je komt tot ongeveer 2000 meter en als je wilt, kan je verder lopen. Als je lange trektochten wilt maken en zeker wat hoger moet je allerlei voorzorgsmaatregelen nemen, want dit is een vulkanisch gebied en de vulkanen zijn nog actief. Bij de receptie van de camping kregen we instructies hoe te handelen als er iets gebeurt.
In de middag hebben we een rondwandeling gemaakt naar de Tawhai Falls. In ons boekje lazen we dat dit de plek is van Gollum’s pool in Lord of The Rings. Mount Ngauruhoe die we ook zagen, is Mount Doom.
Na onze wandeling hebben we op het terras van Skotel, het hoogst gelegen hotel van Nieuw Zeeland genoten van het uitzicht en de zonsondergang. Die is nu overigens al vroeg nu afgelopen weekend de wintertijd is ingegaan. Het tijdsverschil met Nederland is “nog maar” 10 uur.

1. Andrew:
    3 april 2023
    Ruapehu heb ik vaker gezien, soms met rook, maar alleen vanuit het klein vliegtuig tussen Auckland en Napier!