Rotorua geothermie park.

6 april 2023 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vanochtend toen we wakker werden, stonk het naar rotte eieren, terwijl in de camper alles dicht was. Gisteren zijn we in Rotorua aangekomen, een stadje dat ligt in een gebied waar veel thermale activiteiten zijn. Overal zie je stoom, borrelend water en borrelende modderputten. In het Kuira park, een stadspark kom je meertjes tegen met water van 100 graden en modderpoelen, maar ook in de tuinen van mensen zie je stoom uit gaten komen. Op de camping kan je in een hot tub dat gevoed wordt met water uit de bodem en op het strandje bij de camping kan je je ingraven in warm zand.
Mogelijk hangt het af van het weer of de wind of het meer of minder stinkt. Gisteren vonden wij het in elk geval minder vies ruiken.
Vanochtend zijn we naar Te Puia, aan de rand van Rotorua, gegaan. In dit park zijn ondermeer een aantal geisers te zien, waarvan Pohuto de grootste is. Deze geiser kan tot 30 meter hoog spuiten, maar dat hebben wij niet gezien. Om in het park te komen, moet je een ticket kopen van minimaal 75 NZ dollars (€45). Ook al vonden wij het prijzig, we zijn wel blij dat we zijn geweest. Tijdens de tour met een gids krijg je uitleg over de geisers en modderpoelen en bezoek je het kiwiverblijf en de school waar ze leren om Maori houtsnijwerk, stenen sieraden en van vlas e.d. kledingstukken en manden te maken. Ook een bord met een onuitspreekbare naam: TE WHAKAREWAREWATANGAOTEOPETAUAAWAHIAO.
Tussen de middag hebben we genoten van het super lekkere en uitgebreide lunchbuffet dat dan weer niet duur was.
In Rotorua zijn lang geleden al Maori komen wonen en je ziet in de stad ook veel Maori. In het Maori village aan het meer staan traditionele gebouwen en een kerk. Belangrijke gebouwen, zoals het gemeenschapshuis zijn versierd met kunstig houtsnijwerk.

1. Marja.Schipper:
    7 april 2023
    Zo te zien en te lezen nog steeds een geweldige reis ! Leuk scrabble woord trouwens 😂 Wij wensen jullie alvast fijne Paasdagen toe 🐣