Wellington

1 april 2023 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vanochtend zijn we met de bus naar Wellington gegaan, een rit van ongeveer 50 minuten. Wellington ligt aan de andere kant van de baai waar wij op de camping staan. In het centrum staan veel kantoorgebouwen en het is voor het eerst sinds we in Nieuw Zeeland zijn, dat we hoge gebouwen zien. Naast en tussen de betonnen en glazen nieuwbouw staan oude gebouwen uit de 19e en begin 20e eeuw. Het is wel jammer dat de historische gebouwen zo ingebouwd zijn. Sowieso vond men economische ontwikkeling kennelijk heel erg belangrijk en zijn historische gebouwen afgebroken of bijna onzichtbaar geworden. Zelfs een historische begraafplaats moest voor een deel worden ontruimd om een snelweg aan te leggen. Via een loopbrug over de snelweg loop je nu van het ene deel van de  begraafplaats naar het andere deel.
Het centrum is niet heel groot, zodat je makkelijk in korte tijd veel kunt zien. Zo zijn wij onder andere langs het parlementsgebouw gelopen dat we de toren van Babel hebben genoemd vanwege zijn ronde vorm en langs de kathedraal van Wellington. De oude St. Pauls church, die geheel van hout is, was de moeite waard om van binnen te bezichtigen.
Tussen de city en The Harbourfront is de city to sea bridge die is ontworpen door een kunstenaar en die is versierd met houtsnijwerken in Pacifische stijl. Aparte kunstwerken kom je op meer plekken tegen en zelfs de voetgangerslichten zijn leuk om naar te kijken.
In een zijstraatje van Lambton Quai , een lange winkelstraat, is de cable car die naar de top van de heuvel gaat. Een groot deel van Wellington is tegen de steile heuvels gebouwd en dit is een manier om bij de huizen en de universiteit te komen. Wij hadden een retourticket gekocht, maar uiteindelijk zijn we via de mooie botanic gardens en de historische begraafplaats naar beneden gelopen. Eenmaal beneden wilden we wat eten, maar het viel tegen om een eetzaak te vinden. In Lambton Quai zagen we genoeg fastfoodtenten, maar daar hadden we geen zin in. In Cubastreet was gelukkig meer keus en hebben we bij de Irish pub lekker gegeten.